Podgrzewany podjazd i chodnik gwarancją braku śniegu i lodu

Zbliża się zima, okres niskich temperatur, opadów śniegu i powstawania przysłowiowej szklanki na chodnikach, a na dachach zalegającego śniegu i sopli lodu.  Zalegający śnieg i lód są przyczyną bolesnych upadków lub złamań kończyn przechodniów oraz obić karoserii samochodów na śliskich zjazdach i podjazdach.

Zima to również okres radości dla dzieci i czas ciężkiej pracy dla właścicieli nieruchomości odpowiadających za oczyszczanie ze śniegu chodników. Jednak w dzisiejszych  czasach automatyzacji wszystkich procesów naszego życia – w tym odśnieżania, wcale tak nie musi być.

Sytuacja niebezpieczna występuje, gdy ubity i wyślizgany śnieg zalega na chodniku, zewnętrznych schodkach przed budynkiem czy zjazdach do garażu. O poślizgnięcie się i upadek jest naprawdę łatwo, a konsekwencje zdrowotne mogę być nieprzewidywalne. Trudne okazuje się wyjechanie z garażu, jeśli podjazd jest oblodzony i łatwo może dojść do utraty kontroli nad autem i uszkodzenia karoserii.

Niestety, wypadek do jakiego może dojść w związku z zaniedbywaniem odśnieżania w powyżej opisanych sytuacjach może mieć konsekwencje nie tylko zdrowotne, ale i finansowe związane z roszczeniami i odszkodowaniami poszkodowanej osoby.

Prawo w Polsce jasno określa, że za chodnik przed nieruchomością odpowiada jej właściciel, a więc odśnieżanie czy skucie lodu na chodniku leży w odpowiedzialności właściciela lub też organu, który go zastępuje jak np. zarządcy nieruchomości, spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty. Więcej aspektów prawnych dot. zgłaszania odszkodowania i obowiązków właścicieli znajdziesz pod linkiem.

 

Schody ogrzane przez system DEVI

Odśnieżanie chodnika wcale nie musi oznaczać żmudnej fizycznej pracy za każdym razem, kiedy spadnie śnieg lub spada temperatura za oknem i istnieje prawdopodobieństwo oblodzenia powierzchni schodów czy chodników. Życie ułatwią nam grzewcze systemy

elektryczne ułożone pod chodnikiem, schodami czy zjazdem do garażu. Do ogrzewania używa się specjalnych kabli lub mat grzejnych takich jak oferuje marka DEVI, wchodząca w skład grupy Danfoss.

 

Jak to działa? Maty grzejne czy też kable grzejne należy ułożyć pod powierzchnią chodnika, schodków czy podjazdu. Oczywiście o ile to możliwe prace najlepiej przeprowadzić podczas budowy lub w czasie generalnych remontów. Raz zainstalowane elementy grzejne wystarczą na dziesiątki lat, gdyż są bardzo wytrzymałe. Można je bez problemu układać pod każdą nawierzchnią, w tym bezpośrednio zalewając betonem czy gorącym asfaltem lub po prostu umieścić pod terakotą, płytą chodnikową czy kostką. Tak ułożone elementy grzejne będą grzać podłożę i powierzchnie na którą spada śnieg czy zamarza woda. Ciepło pochodzące od elementów grzejnych spowoduje podniesienie temperatury podłoża i stopienie śniegu z lodem, a następnie odparowanie wody zapewniając „czyste” i bezpieczne podłoże.

 

Niebagatelne znaczenie ma tu prawidłowe ułożenie przewodów zwłaszcza odpowiednia odległość pomiędzy nimi i sposób w jaki należy je prowadzić. Każdy producent szczegółowo opisuje jak należy wykonać proces instalacyjny, aby moc elektryczna dostarczona do kabli zapewniła stopienie lodu i śniegu. Dochodzą jeszcze do ustalenia kwestie odpowiedniego promienia gięcia kabli, przyłącza i wiele innych zagadnień opisanych w dokumentacji instalacyjnej.

Podjazd ogrzewany przez system DEVI

O ile dla ogrzewania chodników czy schodów musimy ogrzewać całą powierzchnię (to jest od krewężnika do krawężnika) to w przypadku ogrzewania podjazdów wystarczy ogrzać tylko tor, po którym będą poruszać się opony naszego auta. Powierzchnia podgrzania znacznie się zmniejsza, a i tak zapewni przyczepność kół naszego samochodu podczas zjazdu czy podjazdu.

Dla stromych podjazdów należy przewidzieć odprowadzenie wody dla stopionego śniegu w najniższym punkcie zjazdu. Zwracam uwagę na fakt, żeby odprowadzenie wody za pomocą kratki z rynną umieszczoną wzdłuż zjazdu też wymaga ogrzewania. W ten sposób zapewnimy, że woda po roztopionym śniegu odpłynie i nie zamarznie ponownie na kratce ściekowej, gdzie koła naszego samochodu wpadną w poślizg.

 

Ułożenie przewodów grzejnych pod zjazdem

Jednym z najważniejszych parametrów jaki należy uwzględnić przy doborze to moc elektryczna przewodów i ich długość odpowiednio przeliczona do powierzchni ogrzewanego podłoża. Przyjmuje się, że minimalna moc wymagana do ogrzania jednego metra kwadratowego powierzchni to 300W przy założeniu, że kable będą ułożone w odstępie około 10 cm od siebie.

Z tego wynika, że aby ogrzać 3 m dojście do domu o szerokości 1.5m potrzeba minimum 1350W (4,5m2 * 300W). Jeśli do tego doliczymy zjazd do garażu o długości 6m (2 x 0.5m x 6m = 6m2) to daje 1800W. Łącznie 3,15kW.

Opisane powyżej systemy grzewcze powinny włączyć się samoistnie zawsze, kiedy tylko temperatura mierzona na kontrolowanej nawierzchni spadnie poniżej +1C / +3C, a czujnik wilgotności zamontowany także w podłożu stwierdzi opad śniegu lub zaleganie wody, czyli wilgotność powyżej 50%. Do tego celu producenci oferują własne regulatory takie jak proponowane przez DEVI: DEVIreg 850,  DEVIreg 610, DEVIreg 330 czy DEVIreg 316

DEVIreg 850 wraz z czujnikami

DEVIreg 850 to zaawansowany dwustrefowy termostat przeciw-zamrożeniowy współpracujący z maksymalnie czterema zintegrowanymi gruntowymi czujnikami wilgoci i temperatury potrafiący kontrolować odtajanie podłoża czy dachów i rynien. Ciągły pomiar temperatury i wilgotności w gruncie gwarantuje precyzyjną identyfikację chwili, w której pojawia się śnieg lub lód na podłożu wymagający stopienia, a co za tym idzie ekonomiczną pracę systemu, który pracuje tylko w sytuacji, kiedy naprawdę jest to potrzebne. Następnie po rozpoczęciu grzania system sprawdza wilgotność i utrzymuje grzanie do chwili, w której stwierdzi, że nie ma już ani śniegu, ani wody na powierzchni doprowadzając do całkowitego „wyczyszczenia” podłoża.  Sterownik DEVIreg 850 nie dopuści do przemrożenia gruntu i załączy grzanie nawet jeśli nie będzie żadnych opadów śniegu przy długo utrzymujących się temperaturach ujemnych. Dzięki temu czas potrzebny do stopienia śniegu czy lodu będzie wciąż krótki w sytuacji, kiedy nagle spadnie śnieg czy zacznie padać deszcz.

Aby system działał sprawnie musi się załączać w dzień i w nocy w sposób automatyczny na podstawie informacji odebranej z czujnika wilgoci i temperatury. Tylko ciągły monitoring warunków fizycznych interesujących nas powierzchni pozwoli utrzymać nieoblodzone podłoże przez cały czas. Z tego powodu nie jest zalecane odciananie zasilania systemu w okresie zimy nawet podczas naszej długiej nieobecności, np. w czasie ferii zimowych.

Stała praca systemu w okresie zimy podnosi nasz komfort nie tylko fizyczny, ale i psychiczny. Nie musimy usuwać śniegu czy kruszyć lodu sami czy zlecać to osobom trzecim. System będzie czuwał przez 24 godziny 7 dni w tygodniu niezależnie od tego czy jest to święto czy dzień powszedni, a co za tym idzie nasze i innych bezpieczeństwo będzie zagwarantowane.

Łukasz Gawryjołek, iLutan


Zastosowanie dla Ciebie

  • jeśli nie masz czasu rano lub nie sprawia ci przyjemności „gimnastyka” z łopatą to koniecznie zainwestuj w system automatycznego odśnieżania
  • jeśli masz stromy podjazd/zjazd do garażu to zainstalowanie ogrzewania tylko w tej części, po której toczą się koła auta podniesie bezpieczeństwo i komfort
  • jeśli chodnik przed twoją posesją należy do ciebie, a ty jako właściciel nieruchomości zawsze jako pierwszy odpowiadasz za jego stan to zainstalowanie systemu ogrzewania chodnika przyczyni się do uniknięcia nieprzyjemnych roszczeń i odszkodowań przechodnia, a tobie pozwoli „spać” spokojnie

 

You May Also Like

9 thoughts on “Podgrzewany podjazd i chodnik gwarancją braku śniegu i lodu

  1. Urządzając mieszkanie należy uwzględniać, iż nie tylko robimy tak, by się fajnie prezentowało przed odwiedzającymi, kumplami czy rodziną, ale co najistotniesze, my sami musimy się w danym wnętrzu przyjemnie czuć. Nasze wnętrze powinno sprzyjać odpoczynkowi i regenerowaniu sił…

  2. Greetings from Colorado! I’m bored at work so I decided to check out your blog on my iphone during lunch break.

    I love the information you provide here and can’t wait to take a look
    when I get home. I’m shocked at how quick your blog loaded
    on my mobile .. I’m not even using WIFI, just 3G ..
    Anyways, good site!

  3. Thanks on your marveloous posting! I truly enjoyed reading it,
    yyou will bee a great author. I will be ure to bookmark your
    blog and will eventually come back in the future.
    I wanjt to encourage you to ultijately continue your great work, have a nice evening!

  4. Hi this is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you
    have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so
    I wanted to get guidance from someone with experience.

    Any help would be greatly appreciated!

    1. I am using Word Press installed on my hosting server. Thanks to many different templates available on Word Press you do not have to focus on HTML at all. They prepare interface to concentrate mainly on writing posts and easily attach some pics or videos. Everything related to HTML happens in the background without your interaction.
      Hope this explanation will be useful.

      iLutan

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

16 + seventeen =