Elektryczne deskorolki, monocykle i segwaye

Elektryczne deskorolki, monocykle i segwaye – coraz powszechniej stosowane, małe, indywidualne transportery o iście surrealistycznym charakterze

 

Segwaye, elektryczne deskorolki (hoverboardy) oraz monocykle elektryczne (nineboty)
to niezwykłe, niewielkie pojazdy, które coraz częściej możemy zobaczyć mknące przez ulice, szczególnie w największych miastach Polski.

 

Budapest City Tour Hungary Sightseeing Segway: http://maxpixel.freegreatpicture.com/photo-2030135, Segway Fun Sunset Group Ride People: http://maxpixel.freegreatpicture.com/photo-88961

Najczęściej możemy się na nie natknąć w parkach, na większych placach, w zabytkowych, historycznych obszarach miejskich czy – zwłaszcza w przypadku segwaye – w potężnych centrach handlowych albo też w muzeach plenerowych, położonych na rozleglejszym obszarze. W dwóch ostatnich przypadkach wspomnianymi przed chwilą segwayami posługują się przede wszystkim pracownicy ochrony.

 

Aktualnie wszystkie wyżej wymienione rodzaje pojazdów można swobodnie nabyć w Polsce, w szerokim wyborze typów (tj. miejskie albo terenowe, wodoodporne lub inne), a także jako ofertę wielu producentów. Użytkowanie ich nie wymaga żadnej specjalnej licencji, uprawniającej do poruszania się nimi ani prawa jazdy.

Ogólnie rzecz biorąc, opanowanie korzystania z dowolnego z omawianych urządzeń jest proste i błyskawiczne – na naukę podstawowych zasad jazdy wystarczy nam maksymalnie pół godziny! Do tego, edukacja w tym przypadku nie wymaga żadnych wcześniejszych przygotowań z naszej strony.

Sama jazda opiera się na zasadach intuicyjnych. Naszą deskorolką, monocyklem czy segwayem sterujemy balansując ciałem w odpowiedni sposób. Przyspieszyć albo zwolnić lub zahamować, skręcić możemy po prostu pochylając się do przodu albo do tyłu i pracując stopami we wskazany w danej sytuacji sposób. Bez najmniejszego problemu, jeśli tylko chcemy, na deskorolce czy segwayu mamy okazję w efektowny sposób obrócić się wokół własnej osi o 360 stopni, stojąc w jednym miejscu.

Jazda nie wymaga od nas żadnego wysiłku fizycznego. Zastosowany wewnątrz omawianych urządzeń żyroskop sprawia, że pojazdy te trzymają balans platform/podstaw, na których stoimy i nie przewracają się, mimo że wyposażono je wyłącznie w dwa lub nawet tylko jedno koło.

Wg pierwotnego założenia, omawiane pojazdy zostały stworzone dla umożliwienia szybkiego przemieszczania się na niewielkie odległości (np. 5-15 km), chociażby w celu dojazdu do pracy. Idea dotyczyła szczególnie jazdy w realiach miejskich, po chodnikach, ulicach, alejkach parkowych, nabrzeżach rzek itp. To początkowe założenie teoretyczne rozminęło się jednak nieco z praktyką.

Wszystkie  opisywane pojazdy znacznie częściej wykorzystywane są dziś na co dzień w celu czystej zabawy, rekreacji, w turystyce
albo też w charakterze pomocniczego narzędzia pracy pracowników ochrony czy policjantów, aniżeli jako krótkodystansowe transportery codziennego wykorzystania na jednej i tej samej trasie.

 

Segway

Spośród omawianych urządzeń segwaye pojawiły się w Polsce jako pierwsze. Segway jest pojazdem w postaci platformy na dwóch kołach, który z przodu zaopatrzony jest w kierownicę – rączkę do trzymania, podobną do typowej rączki roweru lub motoru. Dostępne są również wersje segwayów bez uchwytów, wyposażone w miejsce rączek w krótki pałąk, służący do sterowania segwayem przy użyciu samych nóg oraz odpowiedniego balansowania ciałem. Jazda segwayem przypomina nieco jazdę motorem lub motorynką. Segwaye w akcji, jak i sposób w jaki działa – utrzymuje równowagę,  można zobaczyć na poniższym filmie YouTube.

 

 

Koszt segwaya bywa nawet kilkunastokrotnie wyższy od ceny deskorolki elektrycznej i wynosi średnio
9 000 – 25 000 zł, w zależności od typu pojazdu oraz jego producenta. Poza tym, sama wielkość segwaya – porównywalna z gabarytami motorynki – zmusza nas do wygospodarowania w tym przypadku specjalnego miejsca do przechowywania urządzenia.

 

Deskorolka elektryczna

Z kolei pojazd określany dziś w Polsce najpowszechniej mianem deskorolki elektrycznej (hoverboard), za granicą nazywany jest najczęściej swegwayem. W realiach polskich pierwotnie stosowane miano „swegway” zaczęło obecnie zanikać. Elektryczne deskorolki wyglądają na pierwszy rzut oka w sposób bardzo zbliżony do deskorolek klasycznego typu. Dostępne są w wielu kolorach, typach, kształtach i najczęściej z bardzo efektownie wyglądającymi w trakcie jazdy światłami LED.

Aktualnie, jeśli chodzi o samą popularność pojazdów, to właśnie deskorolki elektryczne (swegwaye) zaczynają przodować. Powodem ich rosnącej dominacji nad segwayami jest przede wszystkim przystępna (a przynajmniej osiągalna dla większości Polaków) cena deskorolek, która waha się w granicach 500 – 1000 zł, a także niewielkie wymiary samych urządzeń, umożliwiające chociażby bezproblemowe ich przechowywanie.

Z kolei, możliwości i zastosowanie deskorolek przybliża świetnie teno oto filmik z YouTube’a.

 


Drogi czytelniku nie traktuj tego jako kryptoreklamę ale tak mnie zafascynowały deskorolki elektryczne, że postanowiłem sam je sprzedawać i testować. Oto mój sklep internetowy: Sklep z Techniką za Pan Brat

 


 

 

 

Monocykl

Monocykl to z kolei pojedyncze koło z okrywającym je rodzajem osłony, na której zamontowano dwie podstawki na ustawienie stóp. Koszt monocykla jest wyższy niż cena deskorolki elektrycznej, jednak w dalszym ciągu znacznie bardziej przystępny aniżeli koszt segwaya. Wynosi on około 1700 – 3000 zł. Monocykle, szczególnie początkowo, określane były w Polsce mianem ninebotów (od nazwy monocykla Ninebot One, produkowanego przez firmę Ninebot). Wszelkie możliwości techniczne monocykla oraz zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniem dobrze ilustruje dłuższy film z kanału YouTube.

 

 

Maksymalne prędkości oraz zasięgi jazdy omawianych urządzeń są wzajemnie do siebie zbliżone. Dla przykładu segway przy w pełni naładowanej (i najlepiej nowej) baterii może przejechać dystans około 40 km. Maksymalna prędkość segwaya, ustalona przez producenta, to zaś 20-25 km/h. Przy użyciu pilota do włączania/wyłączania urządzenia i ustawiania pewnych jego opcji, prędkość maksymalną możemy ograniczyć do bardzo niewielkiej szybkości jazdy, tzn. do zaledwie 5 km/h. Wariant ten może być bardzo pomocny rodzicom w kontroli użytkowania urządzenia przez ich pociechy.

Z kolei deskorolka elektryczna przy pełnej baterii może pokonać odległość do 20 km. Maksymalna prędkość, którą ma szansę osiągnąć to około 15-20 km/h.

Monocykl elektryczny przejechać może dystans nawet do 60 km, a jego prędkość maksymalna to 30 km/h.

Specyfikacje techniczne wszelkich urządzeń, należących do rodziny „segwayopodobnych”, odnajdziemy na stronie wiodącego producenta tych pojazdów: http://pl-pl.segway.com

Ze względu właśnie na dość pokaźne prędkości jakie pojazdy te mogą osiągać, powinniśmy zdecydować się na noszenie kasku, analogicznie jak robimy to w przypadku jazdy na motorze. Upadek z któregokolwiek z omawianych pojazdów, jadącego z maksymalną prędkością, może grozić nie tylko stłuczeniami czy otarciami, ale nawet złamaniami lub zwichnięciami bądź skręceniami. Z tego względu, podobnie do sytuacji, kiedy jeździmy np. na rolkach, sensowne może być również założenie ochraniaczy na kolana i łokcie. Niestety, większość użytkowników segwayów, deskorolek czy monocykli elektrycznych, unika kasków i ochraniaczy głównie z powodu mniej atrakcyjnego (w ich własnym przekonaniu) wyglądu ich samych w trakcie jazdy oraz wielce zawodnego, subiektywnego przeświadczenia, że „ja to na pewno nie spadnę”.

Wybierając nasz pojazd, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, czy jest on wyposażony w światła. Lampy mają niebagatelne znaczenie praktyczne. Bardzo przydają się o zmroku oraz w ciemności. W takich warunkach możemy zresztą jeszcze dodatkowo zwiększyć swoją widoczność dla otoczenia, zakładając odblaskową kamizelkę albo odbijające światło opaski. Zminimalizuje to z pewnością ryzyko zderzenia z inną osobą – pieszym czy np. rowerzystą.

Bardzo cennych wskazówek bezpiecznego użytkowania segwaya, które w przypadku deskorolki czy monocykla elektrycznego (należących do rodziny urządzeń podobnych do segwaya) są praktycznie dokładnie takie same, dostarcza poniższy filmik z YouTube’a.

 

 

Najniższy wiek potencjalnego użytkownika deskorolki elektrycznej, monocykla czy segwaya nie został przez producentów określony, ponieważ w praktyce to nie on warunkuje możliwość skorzystania z któregoś z pojazdów. Decyduje o tym bowiem minimalny bądź maksymalny wzrost albo waga osoby planującej jazdę. W praktyce urządzeniami tymi poruszają się najswobodniej osoby o raczej smukłej budowie ciała oraz przy wzroście w granicach około 120-190 cm. Za minimalną masę ciała potencjalnego użytkownika przyjąć możemy około 25 kg. Najmniejsza dopuszczalna waga osoby jadącej istotna jest szczególnie w przypadku poruszania się segwayem. Analogicznie, minimalny wzrost dotyczy głównie użytkowania segwayów – osoba jadąca takim pojazdem musi być w stanie swobodnie chwycić kierownicę (rączki) urządzenia (oczywiście, jeśli mówimy o najpopularniejszym typie segwaya z rączkami). W tym przypadku, będzie to wzrost około 120 zm. Bez żadnych problemów więc z omawianych urządzeń mogą korzystać również dzieci. Praktyczne doświadczenia wskazują ponadto, że osoby o pokaźnej posturze czy tuszy (powyżej 120 kg) oraz o wyższym wzroście (około 2 m i więcej) niejednokrotnie mają większy problem z utrzymaniem równowagi w trakcie użytkowania któregoś z omawianych pojazdów i w związku z tym znacznie częściej takim osobom zdarzają się upadki z tychże małych transporterów.

Pewnym mankamentem jest dość duży ciężar własny wszystkich omawianych urządzeń. Deskorolka waży w przybliżeniu 11 kg, minimalna waga monocykla to około 15 kg, a segway ważyć może nawet 40 – 50 kg. Szczególnie więc w przypadku przemieszczania (tj. przeciągania na odległość) wyłączonego segwaya, możemy mieć pewność, że np. dziecko czy osoba słabsza nie będzie w stanie go samodzielnie uciągnąć.

Zasady prawne, określające dozwolone miejsca użytkowania deskorolek, monocykli oraz segwayów, zależne są od konkretnego kraju. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii jazda segwayem dopuszczalna jest wyłącznie na terenie prywatnym.

W Polsce nie ma jak do tej pory w ogóle żadnych regulacji prawnych odnośnie omawianych pojazdów. Oznacza to, że jeździć możemy nie tylko na swojej prywatnej posesji, ale właściwie wszędzie, także w przestrzeni publicznej, tzn. po drogach i placach miast, w parkach, na chodnikach itp. Zdarza się co prawda niekiedy, że strażnicy miejscy traktują omawiane pojazdy w myśl przepisów, dotyczących urządzeń motorowych i pouczają użytkowników segwayów, deskorolek lub monocykli o zakazie jazdy nimi po chodnikach. Nie ma jednak w praktyce skonkretyzowanych w tym przypadku regulacji prawnych.


Zastosowanie dla ciebie

  • jeśli potrzebujesz wyjątkowego prezentu np. dla dziecka na niezwykłą okazję (komunię, urodziny) idealna w tym przypadku może okazać się deskorolka elektryczna lub któryś z pozostałych, omówionych wyżej pojazdów
  • jeżeli często przemieszczasz się na krótkie dystanse, segway, elektryczna deskorolka lub monocykl mogą okazać się stworzone dla Ciebie!
  • elektryczna deskorolka, monocykl bądź segway z pewnością dostarczą Ci niebanalnej rozrywki, na którą sposobu być może właśnie szukasz
  • jeśli stawiasz na rozwiązania ekologiczne, omówione pojazdy je właśnie gwarantują! Napędzane energią elektryczną, nie emitują żadnych zanieczyszczeń do otaczającego nas środowiska naturalnego
  • segwayem, deskorolką lub monocyklem elektrycznym zawsze szybko dojedziesz tam, dokąd chcesz i nie będziesz więcej stać w korkach!
  • zakup segwaya, monocykla albo deskorolki elektrycznej do wykorzystania w Twojej Firmie może przynieść pokaźną oszczędność czasu pracy Twoich pracowników i zwiększyć komfort ich działania, w przypadku kiedy osoby, które zatrudniasz, na co dzień pokonują większe dystanse na stałych trasach, na terenie prowadzonego przez Ciebie zakładu pracy (np. w hali produkcyjnej)

 

Łukasz Gawryjołek

You May Also Like

2 thoughts on “Elektryczne deskorolki, monocykle i segwaye

  1. Merytoryczny i wyczerpujący temat artykuł, z praktycznymi wskazówkami i opcjami które warto wziąć pod uwagę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × three =